Waarom kom je aan in stressvolle periodes?

Waarom kom je aan in stressvolle periodes?

Aankomen in gewicht is vaak geen ingewikkelde formule. Het is een kwestie van meer eten dan je verbrandt. Maar vaak gaan er veel processen achter schuil. Wanneer de routine in je leven verandert, kan dat bijvoorbeeld invloed hebben op de hoeveelheid beweging die je krijgt. En wanneer je je gestrest voelt kan je eetpatroon daardoor veranderen. Ongemerkt wordt die verandering zichtbaar aan de buitenkant, en dat kan soms best vervelend zijn.

Veel thuis

Gedurende de afgelopen periode hebben we allemaal veel tijd thuis doorgebracht. Dat betekent dat er veel momenten waarop je normaliter beweegt, nu ontbreken uit je dagelijkse routine. Fietsen naar je werk, regelmatig naar de sportschool, kinderen wegbrengen of ophalen... Het is allemaal tijdelijk niet nodig geweest. Binnenshuis hoef je nu eenmaal niet dezelfde afstanden af te leggen als gewoonlijk. En mogelijk vind je het behoorlijk lastig jezelf te motiveren om thuis aan de slag te gaan.

Zoeken naar troost

Dat kan te maken hebben met de stress en zorgen die gepaard gaan met de maatschappelijke crisis waarin we ons bevinden. Onbewust zoeken we naar troost en comfort, en lukt het niet om 'streng' voor onszelf te zijn. Dat kan zich ook vertalen naar een veranderd eetpatroon. Wanneer je langere tijd stress en zorgen ervaart, ben je waarschijnlijk eerder geneigd ongezonder te gaan eten, en mogelijk ook méér. Dat komt doordat de hormoonhuishouding ontregeld is geraakt.

Ongezonder eten

Bij langdurige stress is het cortisolgehalte in het lichaam vrij hoog. Dit hormoon, cortisol, geeft een seintje aan het lichaam dat de energie snel moet worden aangevuld. Het liefst met suikers en vetten. Het is de reden dat veel mensen graag grijpen naar chips, koek, frituur en chocola. Bovendien ontstaat er een dopaminepiek (het 'blijmaakhormoon') na het eten van vette en suikerrijke producten, waardoor we ons nog eens extra getroost en opgebeurd kunnen voelen. Dat maakt dat het best moeilijk kan zijn dit ongezonde eetpatroon te doorbreken.

Sleutelwoord balans

Continu vechten tegen je (lekkere) trek is, zeker in zo'n onzekere periode, natuurlijk geen fijn vooruitzicht. Maar het sleutelwoord voor een gezond en fit lichaam, is balans. Het gaat om hoeveel je consumeert ten opzichte van hoeveel je verbrandt, of je nu gezond of ongezond eet. Wát je eet heeft niet altijd te maken met hoeveel je aankomt, al is er veel zinnigs te zeggen over het onderscheid. Mocht je meer informatie willen hebben over een gezond voedings- en beweegpatroon, neem gerust contact op met Body Care Westland.

Beweging voor meer veerkracht

Gebalanceerd omgaan met voeding is een erg belangrijk aspect van gewichtsbeheersing óf afvallen. Daarnaast is beweging van groot belang voor een veerkrachtig, gezond en sterk lichaam. Yoga en pilates zijn laagdrempelige en toegankelijke manieren om thuis te kunnen werken aan meer kracht, evenwicht en conditie. Beweging zorgt daarbij voor de aanmaak van dopamine, zodat je dat niet meer in voeding hoeft te zoeken én werkt stressverlagend. Wil je weten hoe jij thuis kunt beginnen met oefeningen? Wij bij Body Care Westland helpen je heel graag.

 

Share This Article: