Tips en trucs voor een overvol hoofd!

Een hoofd vol met problemen, ideeën, nutteloze gedachtes of constante overdenkingen is een vermoeiend fenomeen. Je hebt het gevoel alsof je nooit rust kunt hebben. En dat kan vrij frustrerend zijn. We zijn vaak geneigd om ons een slag in de rondte te werken, om alle taken die we in het hoofd hebben te kunnen afstrepen. Maar vaak zorgt dit voor nog meer gedachten en zorgen. Het is daarom belangrijk je overvolle hoofd op een gezonde en effectieve manier leeg te maken.

Een overvol hoofd

Wanneer je een langere tijd met een vol hoofd rondloopt, kan dat verschillende gevolgen met zich meebrengen. Mentaal kun je er eigenlijk niet veel bij hebben. In bepaalde situaties merk je dat je sneller geïrriteerd raakt of ongeduldig bent. Maar ook kan het zijn dat je vergeetachtig wordt, omdat er continu al zoveel in je hoofd omgaat. Met een hoofd vol gedachtes zal je ook gevoeliger zij dan normaal. Iets wat je eerder niet zou raken, kan je nu opeens snel emotioneren. Dat komt voort uit vermoeidheid en een minder grote mentale weerstand.

Lichamelijke gevolgen

Een vol hoofd hoeft niet alleen invloed te hebben op je mentale gezondheid, maar kan ook effect hebben op je lichaam. Wanneer je langere tijd blijft rondlopen met een overvol hoofd, is de kans groot dat je last krijgt van stress. En een lichaam dat continu gestrest is, maakt voortdurend het stresshormoon aan. Een teveel daarvan kan leiden tot bijvoorbeeld maag- of darmklachten en hoofdpijn. Daarnaast is het mogelijk dat je vaker vermoeid bent of lusteloos. Op een gegeven moment gaat dit je in de weg zitten tijdens het dagelijks leven.

Controle krijgen

Gedachtes onder controle krijgen is een kunst op zich. Om er toch voor te zorgen dat je weer controle krijgt, zijn er een paar handige tools die je kunt toepassen. Begin bijvoorbeeld met het opschrijven van je gedachtes. Schrijven biedt structuur aan de chaos in je hoofd. Schrijf alles op wat je te binnen schiet en kijk of je het kunt ordenen. In de meeste gevallen voel je je na het schrijven al een stuk lichter.

Afleiding zoeken

Als er bepaalde zaken zijn die je niet van je af kunt schrijven, is het verstandig om afleiding te zoeken. Dit hoeven geen drukke bezigheden te zijn. Wandelen in de natuur of sporten zijn manieren om tot rust te komen. Door iets te doen waar je plezier in hebt, maak je bovendien hormonen aan waardoor je je beter voelt. Denk aan leuke dingen ondernemen, zoals een massage of beginnen in een goed boek. Door even met iets anders bezig te zijn, maak je ruimte in je hoofd en vul je je hoofd met nieuwe, fijne gedachtes.

Ontspannen en ademen

Wat misschien wel de belangrijkste taak is, is ontspannen. Wanneer je hoofd op volle toeren blijft draaien, zijn ademhalingsoefeningen een goede manier om los te laten. Let tijdens het ademhalen bewust op hoe je ademt. Is je ademhaling rustig of oppervlakkig en snel? Met een oppervlakkige ademhaling is het van belang goed te focussen op je lijf, diep in de buik in te ademen en rustig uit te blazen. Diep ademhalen door de buik kan ervoor zorgen dat je lichaam meer zuurstof krijgt. Ook verlaagt je bloeddruk en je hartslag en ga je helderder nadenken.

In balans

Je geest weer in balans krijgen lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Beweging en een stok achter de deur om écht voor jezelf op te komen dagen, bestaat in de vorm van yogalessen. Hatha yoga is een effectieve vorm van yoga om je lichaam en geest in balans te krijgen. Daarnaast is Yin Yoga ook een manier rust te creëren. Ben je nieuwsgierig? Neem dan gerust contact op met Body Care Westland.

Deel dit artikel