Meer rust en balans door yin yoga

Wanneer je gebukt gaat onder stress, is dat vaak af te lezen aan je lichaam. Opgetrokken schouders, voorovergebogen naar het computerscherm, klachten als hoofdpijn, opgeblazen buik en spierpijn. Mocht je last hebben van stress of spanningen, dan ben je verre van de enige. Volgens cijfers van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) heeft één op de zeven werknemers burn-outklachten.

Hoge druk

Tegenwoordig staan veel mensen onder hoge druk. Het leven is complex, meeslepend en voortdurend in beweging. Tegelijkertijd brengen we veel tijd door achter computers en is ons lichaam weinig in beweging. Kortstondige of eenmalige stress en een gebrek aan beweging kan je lichaam wel aan. Maar wanneer je hier erg regelmatig mee te maken hebt, kunnen de klachten verergeren of zelfs chronisch worden. Zelfs wanneer je een rustmoment hebt, voel je je opgejaagd en geprikkeld.

Overspannenheid

We spreken van overspannenheid wanneer je last hebt van minstens drie klachten uit de opsomming hieronder en wanneer het dagelijks functioneren met vijftig procent is afgenomen. In het geval van burn-out ervaar je de belemmerende klachten minimaal een half jaar. Klachten die je kunt hebben zijn:
- vermoeidheid
- slecht en onrustig slapen
- prikkelbaar en snel overprikkeld
- emotioneel
- angstgedachtes en piekeren
- een gejaagd gevoel hebben

Lekkerder in je vel

Daarnaast kunnen de bovenstaande klachten hand in hand gaan met fysieke ongemakken die voortkomen uit stress en weinig aandacht voor het lichaam. Denk hierbij aan schouder- en nekpijn of stramme spieren. Het nemen van genoeg tijd voor ontspanning is van groot belang om nare en/of langdurige klachten te voorkomen. Yoga is een manier om aan lichaam en geest te werken, zodat jij lekkerder in je vel gaat zitten op beide fronten.

Yin yoga

Bij Body Care Westland worden verschillende vormen van yoga aangeboden. Denk bijvoorbeeld aan de bekende hatha yoga. Maar heb je wel eens gedacht aan yin yoga? Deze vorm is bij uitstek geschikt voor mensen die een zittend beroep hebben en wel behoefte aan wat beweging. In deze lessen worden de asana’s (houdingen) langer vastgehouden, wat je uitdaagt om de grenzen van je lichaam te verkennen én verleggen. Tegelijkertijd biedt de sessie daardoor veel rust en kalmte, en heb je tijd om te concentreren op je lichaam en ademhaling.

Er weer tegenaan!

Doordat je tijdens yin yoga meer tijd hebt om je lichaam beter te voelen en ervaren, kun je ook de dieperliggende spanningen waarnemen. Het doel is om deze spanningen uiteindelijk los te kunnen laten. Dat kan een uitdaging zijn, want hoewel je langer in een bepaalde positie moet blijven staan, is het tegelijkertijd zaak de spieren te ontspannen. Wanneer dat lukt, verhoogt de druk op de pezen, het bindweefsel en de gewrichten. De doorbloeding verbetert, je lichaam wordt mobieler en krachtiger. Je kunt er weer even tegenaan!

Share This Article: