Eten voor een sterk immuunsysteem!

Een lekker fit en gezond gevoel, dat willen we allemaal wel. Zeker vandaag de dag is een gezond immuunsysteem belangrijker dan ooit. Het zorgt ervoor dat je lichaam zich kan weren tegen virussen of bacteriën en dat je fysieke én mentale tegenslagen beter aankunt.. Belangrijk dus om goed voor je lichaam te zorgen en je weerstand zo sterk mogelijk te maken. Voeding is hierbij een ontzettend belangrijk aspect.

Wat doet het immuunsysteem?

Voel je je vaak vermoeid of loop je snel verkoudheden op? Of heb je vaak last van infecties, zoals blaasontsteking of diarree? In dat geval kan het zijn dat je immuunsysteem is verzwakt. Het is dan zaak om hier iets aan te doen, want je immuunsysteem is de basis van je gezondheid. Het heeft immers als taak om virussen, bacteriën en parasieten buiten de deur te houden. Ook zorgt je imuunsysteem ervoor dat afvalstoffen en ziektekiemen worden afgevoerd.

Slechtere werking

Toch kan het immuunsysteem door bepaalde oorzaken slechter gaan werken. Vaak komt dat door kou en slechter weer, en ook spanning en stress zijn boosdoeners voor het immuunsysteem. Maar het belangrijkste aspect om het verdedigingsmechanisme in jouw lichaam te laten werken, is het binnenkrijgen van voldoende essentiële voedingsstoffen. Het aanmeten van een gezond en gebalanceerd eetpatroon is dan ook het beste wat je kunt doen om je immuunsysteem te versterken.

Goed drinken

Voldoende drinken is ontzettend belangrijk. Veel mensen drinken over de dag verspreid te weinig. Dat komt doordat dorst snel verward kan worden met trek. Denk je trek te krijgen maar heb je kortgeleden nog iets gegeten? Grote kans dat je eigenlijk wat moet drinken. Voldoende water zorgt er bovendien voor dat het lichaam in staat is afvalstoffen af te voeren. Vind je water saai? Drink dan eens groene thee. Deze theesoort bevat veel antioxidanten die je lichaam helpen bij een goede weerstand.

Verse voeding

Gezonde voeding is voeding die veel vitamines en mineralen bevat. In veel gevallen geldt dat als je zo vers mogelijk eet, je hiervan het meest binnenkrijgt. Vermijd kant-en-klaarmaaltijden, sterk bewerkte voeding of veel bestellen. Bij dit type voeding weet je niet goed wat erin zit en of het genoeg groenten en/of fruit bevat. Zo zitten er in bewerkte producten en kant-en-klaarmaaltijden vaak veel zouten en conserveringsmiddelen en bevatten niet veel vezels.

Voldoende vezels

Het woordje viel al even: vezels. Vezels zijn essentieel voor gezonde darmen, die op hun beurt weer voor een groot deel bijdragen aan een goede gezondheid. Vezels vind je in bepaalde graansoorten zoals quinoa of havermout, maar ook in groente, fruit, noten en zaden. Niet alleen zijn vezels erg gezond, ze dragen ook bij aan een verzadigd gevoel. Dat betekent dat je minder snel trek krijgt in ongezondere snacks.

Goed ijzergehalte

Een sterk immuunsysteem heeft baat bij een goed ijzergehalte in het bloed. Probeer daarom voldoende ijzerrijke producten in je dieet op te nemen. Producten waaraan je kunt denken, zijn bijvoorbeeld peulvruchten, noten, zaden, bepaalde koolgroenten en gedroogd fruit. Ook dierlijke producten zoals gevogelte, vis en schaaldieren bevatten veel ijzer. Mocht je liever vegetarisch of veganistisch willen eten, dan kan het verstandig zijn om een supplement met vitamine B12 tot je te nemen, zodat je ijzergehalte op pijl blijft.

Nieuwsgierig?

Vind je het lastig een gezond eetpatroon aan te meten? Of heb je vragen over welk eetpatroon past bij jouw leefstijl en hoe je kunt afvallen? Bij Body Care Westland ben je aan het juiste adres voor voedingsadvies en een gewichtsconsulent. Ook kun je hier terecht voor lichaamsbeweging en ontspanning. Nieuwsgierig? Neem gerust contact op.

 

Deel dit artikel