Stramme spieren? Kies voor massage!

Je probeert een gezond en gebalanceerd leven te leiden. Wat heb je daarvoor nodig? Gezonde voeding, voldoende water, een goed slaapritme en regelmatige beweging. Ondanks dat je je best doet om al deze 'taken' af te vinken, kan het zijn dat er toch nog bepaalde zaken roet in het eten gooien. Want je probeert wel goed te slapen, maar ligt 's avonds geregeld nog wakker met stress in je lijf. En je wilt lekker bewegen, maar spierpijn of stramme spieren na een kantoordag zitten in de weg.

Aspecten van gezond leven

Bij Body Care Westland kun je terecht voor veel verschillende aspecten die horen bij een evenwichtig leven. Zo kun je gepersonaliseerd voedingsadvies ontvangen, maar worden er ook sport-, yoga- en pilateslessen aangeboden. Ook voor mentale coaching ben je hier op de juiste plek. Maar wat jou ook kan helpen, is een massage. Massage geeft niet alleen ontspanning, maar zorgt ook voor vermindering van spierspanningen.

Oorzaken spierklachten

Spierpijn of stramme spieren kunnen verschillende oorzaken hebben. Aan de ene kant kan het zijn dat je de spieren te veel hebt gebruikt, bijvoorbeeld tijdens sport of zwaardere huishoudelijke klusjes. Tijdens de inspanning stapelt melkzuur zich in je spieren op, omdat je lever dat in die korte tijd niet allemaal kan afbreken. De spieren verzuren en kunnen verkrampt aanvoelen. Stijfheid in spieren kan ook veroorzaakt worden doordat je lang in dezelfde houding hebt gezeten. Voornamelijk nek en schouders kunnen in dat geval stram aanvoelen.

Betere doorbloeding

Een massage kan de bloeddruk verlagen en slaap juist bevorderen. Deze aspecten zorgen voor een betere doorbloeding. Wanneer je lichaam goed doorbloed is, betekent dat dat afvalstoffen beter worden afgevoerd. Erg nuttig, aangezien het opgestapelde melkzuur wat tot spierpijn leidt, behoort tot de afvalstoffen. Daarnaast zorgt de doorbloeding voor het afgeven van nuttige voedingsstoffen, wat de spieren hard nodig hebben bij het herstel.

Klassieke massage

Bij Body Care Westland kun je terecht voor verschillende typen massages. De klassieke massage is een ontspanningsmassage. Hierbij wordt gebruik gemaakt van verschillende handgrepen waarbij de huid en de spieren rustig worden losgemaakt. Daardoor is een een nuttig en effectief middel om stress en vermoeidheid, zowel fysiek als mentaal, tegen te gaan.

De stoelmassage

Een andere optie is de stoelmassage. Dit type massage kan ook op de werkvloer worden gegeven, aangezien het een heel toegankelijke en gemakkelijke massage is. Er wordt hierbij namelijk door de kleding heen gewerkt. Het is een drukpuntenmassage die kan helpen om pijnlijke spieren (mogelijk ontstaan door een verkeerde houding of door stress) te verhelpen. Daarnaast is er aandacht voor de lichaamshouding om niet alleen huidige, maar ook mogelijke toekomstige klachten te vermijden.

Blijf bewegen

Werken aan een betere houding en doorbloeding kan aan de hand van massage. Maar wist je dat beweging de belangrijkste factor is bij het voorkomen van spierpijn en -klachten? Beweging bevordert namelijk de doorbloeding en stofwisseling. Meer beweging kun je al halen uit kleine dingen, bijvoorbeeld door de trap te nemen in plaats van de lift of door in iedere pauze een korte wandeling te doen. Maar ook intensievere beweging en spieropbouw is belangrijk. Probeer bijvoorbeeld eens pilates. Meer weten? Neem gerust contact op.

Share This Article: