Nu écht een gezonde levensstijl die je volhoudt!

Niet alleen is er een nieuw jaar aangebroken, we staan zelfs aan de start van een nieuw decennium. Grote kans dat je dit moment hebt aangegrepen om te werken aan voornemens, nieuwe mogelijkheden en ontwikkeling. Zo kan het zijn dat je nu eindelijk écht gezonder, slanker en fitter wilt worden. Het is natuurlijk belangrijk om goed in je vel te zitten, maar hoe krijg je dat nu echt voor elkaar?.

Diëten werkt niet

Een streng dieet waarbij je ineens erg weinig calorieën binnenkrijgt, heet ook wel een crashdieet. Dit kan verleidelijk zijn, want zo lijk je in korte tijd veel kilo's te kunnen verliezen. Maar de term 'crash' verraadt het al een beetje: deze methode is erg schadelijk voor je lichaam. Doordat je veel te weinig calorieën en voedingswaarden binnenkrijgt, houd je dit karige en onvolwaardige voedingspatroon niet lang vol. Ook raakt je stofwisseling van slag, door de weinige voedselinname gaat deze in de spaarstand. Wanneer je weer normale hoeveelheden eten tot je neemt, zul je daardoor snel weer aankomen, en misschien zelfs zwaarder worden dan daarvoor.

Gewichtsconsulente

Toewerken naar een vitaal en gezond lichaam is dan ook niet een haastklus, maar een kwestie van de lange adem. Het heeft betrekking op je gehele levensstijl, niet enkel je voeding of enkel beweging. Om die reden kan het ook lastig zijn om vol te houden. Want vaak hebben we een heel goed beeld van wat we willen bereiken, maar is het de vraag hoe we dat voor elkaar krijgen. Daar kan een gewichtsconsulent je bij helpen. Bij Body Care Westland kun je terecht voor onder meer consulten op het gebied van voeding en gewicht.

“Toewerken naar een vitaal en gezond lichaam is een kwestie van een lange adem”

Een levensstijlverandering

Want afvallen is bijna nooit alleen een kwestie van minder eten. Het gaat ook sterk om bewustwording van wat voeding met én voor je kan doen. Middels de consulten kun je meer inzichten krijgen in hoe jouw huidige levensstijl er precies uitziet en wat je kunt veranderen om fitter te worden. Dit geeft je handvatten om daadwerkelijk gezonde veranderingen door te voeren, en kan een extra motivatie bieden. Op die manier kun je een levensstijl aanmeten die ook daadwerkelijk vol te houden is, anders dan crashdiëten.

Adviezen rondom beweging

Het doel van de consulten is een lichaam en gewicht waar jij je goed bij voelt. Natuurlijk wil je het gewicht ook behouden, en niet na een traject weer aankomen. Daarom kun je bij Body Care Westland ook adviezen krijgen rondom beweging, want ook dat is een belangrijk aspect van een gezonde levensstijl. Bovendien krijg je door beweging meer spieropbouw, gaat je stofwisseling (ook in rust) omhoog en wordt je vet afgebroken. Dat betekent niet dat je uren in de sportschool moet staan als dat niet bij je past, er zijn verschillende manieren waarop je actief kunt zijn.

Verschillende typen beweging

Er zijn vier typen lichaamsbeweging die je kunt uitvoeren.

  • Huis-tuin-en-keukenbeweging. Hieronder valt fietsen, wandelen, boodschappen doen per fiets, schoonmaken, tuinieren en andere klusjes. Maar kies ook vaker voor de trap, zo krijg je gemakkelijk meer beweging.
  • Cardiotraining. Het doel bij deze training is het omhoog brengen van de hartslag en zodoende je conditie en uithoudingsvermogen te verbeteren.
  • Krachttraining. Hierbij werk je aan het versterken van je spierkracht, wat helpt bij een snellere stofwisseling en betere lichaamshouding. Je kunt denken aan oefeningen met gewichten, maar oefeningen met eigen lichaamsgewicht zoals dat gebeurt bij pilates zijn minstens zo effectief!
  • Lenigheidsoefeningen en stretchen. Dit type beweging voer je uit tijdens yoga. Het zorgt voor een betere lichaamshouding, een rustige ademhaling en lenigheid en zodoende meer balans.
Share This Article: