Hoe vind ik rust in tijden van stress?

Klotsende oksels, klamme handen of klopt je hart harder dan je lichaam bij kan houden? Een belangrijke presentatie, een sollicitatiegesprek of een vergadering kan best wat spanning veroorzaken. Stress is heel normaal bij spannende, onbekende situaties. Tot op een bepaald niveau is het zelfs gezond. Als je stress uit de hand loopt, kan dit je dagelijks leven gaan beïnvloeden en dát is natuurlijk niet de bedoeling. Wat kun je tegen stress doen?

Wat is stress?

Per definitie is stress niet slecht of ongezond voor je. In tegendeel, in sommige situaties helpt het ons om te functioneren. Het zorgt ervoor dat we lekker alert zijn op die momenten dat we het juist nodig hebben; het maakt ons alert en zorgt ervoor dat we met volle focus aan de slag kunnen.

Te veel stress?

Als je merkt dat je vaak of langdurig stress hebt, is dit iets om serieus aan te pakken. Lig je 's nachts wakker, ervaar je vlagen van paniek of voel je je niet meer jezelf? Wanneer we niet lekker in ons vel zitten of geen controle hebben over ons leven, kunnen we slechter omgaan met prikkels van buitenaf. Je bent dan vaak moe en hebt minder controle over je emoties. Je wordt misschien sneller boos of huilt bij iets waar je eerder gewoon mee gedeald zou hebben. Ook gaat je afweer achteruit van stress. Je bent sneller ziek(ig) of verkouden.

De oplossing

Helaas is er geen magisch pilletje of reset-knop om je stress tegen te gaan. Wat werkt dan wel? Met behulp van coaching vind je inzicht in wie je bent en wie je wilt zijn. Door jezelf te gronden, kun je beter tegen externe veranderingen. Hierbij komt Irene van Body Care Westland de hoek om kijken. Zij kan je helpen je terug te brengen naar jezelf. Door een te zijn met jezelf, kun je het leven beter aan. Maak dus hier een afspraak!

Deel dit artikel